Bullpower
voor meer kracht en souplesse

Bullpower Chiptuning actie.
Al vanaf € 298,00    Klik hier en  
lees verder
Tel: 0321 - 322 887

Wat is Chiptuning?

Elke injectiemotor is voorzien van een ECU, de zogenaamde Electronic Control Unit ook wel motormanagement of motor regelapparaat genoemd. De ECU is doormiddel van stekkers aangesloten op de motor om alle data van en naar de motor te verwerken. In de ECU zitten processors en chips die de data ontvangen, verwerken en de motor aansturen. Zoals eerder vermeld worden er op de chip gegevens opgeslagen zoals injectie, voorontsteking, turbodruk, enz. Deze gegevens worden vormgegeven in kenvelden die bij de Chiptuning als basis dienen voor de door te voeren wijzigingen en verfijningen. Met speciale computerapparatuur kunnen deze kenvelden zodanig gewijzigd worden dat de prestaties van de auto hierdoor verhoogd worden. Wij beschikken over de kennis om op dezelfde wijze als de fabrikant kenvelden te schrijven. Wij maken gebruik van onze eigen rollentestbank om tot het beste resultaat te komen.

Chiptuning is ontwikkeld om de auto meer kracht en souplesse te geven binnen de grenzen van het mogelijke. De kracht stijgt over het hele toerengebeid maar vooral bij lagere toerentallen stijgt de trekkracht spectaculair (koppel) ook neemt het vermogen (pk) bij de hogere toerentallen toe. Naast de vermogenswinst wordt de respons op het gas en de algehele drive-ability beter. Ook zeker ideaal voor het rijden in de bergen en/of rijden met een aanhanger, caravan ed.
Dit alles zonder grote concessies te doen aan het brandstofverbruik, de geldende emissie- eisen uit het oog te verliezen en afbreuk te doen aan de veiligheid en grenzen van de motor. Bij non-turbo motoren is de winst lager dan bij turbo motoren. De chiptuning kent de laatste aantal jaren ook andere benamingen vanuit de volksmond zoals; chippen, softwaretuning, softwarematige aanpassing en software upgrade.

Waarom is kwaliteit zo belangrijk ?

Een gerenommeerde chiptuner zal altijd de ontwikkeling van de software speciaal voor uw voertuig maken, hetgeen dat tot uiting komt door een aanzienlijke toename van de prestaties, rijcomfort en een lager brandstofverbruik. Alle veiligheidsfuncties van het voertuig aanhouden en geen marges overschrijven.

Dubieuze chiptuning bedrijven kopen goedkope software (tuning) bestanden van het internet, en deze pre-ontwikkelde software worden vaak gebruikt voor dezelfde motoren / ECU's met verschillende turbo's, injectoren en verschillend origineel vermogen. Om problemen te voorkomen worden alle beveiligingsfuncties uitgeschakeld, als je bijvoorbeeld in de bergen rijdt onder zwaardere belasting kan de turbo het begeven. Meestal is het onmogelijk om de auto terug naar de originele versie ( software ) in te stellen. De originele software wordt niet opgeslagen, en het is bijna onmogelijk om een ​​generieke ECU terug te zetten en de veiligheidsfuncties weer te activeren. Het kopen van een nieuwe ECU is waarschijnlijk de enige oplossing.

Dit zijn de belangrijkste functies die worden aangepast ?

Ontstekingsregeling. Om de brandstof op een doeltreffende manier te ontbranden is het belangrijk om de optimale timing (ontstekingstijdstip) te berekenen met betrekking tot het toerental, belasting, de temperatuur en andere stuursignalen. Bij dieselmotoren - optimale inspuitdruk.

Inspuitregeling. In verhouding van het beschikbare hoeveelheid aan lucht, toerental, belasting en andere correctiefactor, wordt de injectie-tijd en de hoeveelheid aan brandstof berekent. Dit garandeert een vermindering van het brandstofverbruik, een vermindering van de emissie en een winst in het motorvermogen.

Turbo drukregeling. Bij turbomotoren wordt ook de laaddruk berekend en verhoogt, in verhouding van de hierboven beschreven instellingen.

Waarom Chiptuning op maat ?

Bij ons wordt iedere chiptuning per auto individueel (op maat ) gemaakt. Veel andere chiptuners doen dit niet. Het individueel chiptunen heeft drie belangrijke redenen 1; om tot het beste resultaat te komen, hiervoor maken wij gebruik van jarenlange ervaring en onze eigen rollentestbank 2; om problemen te voorkomen zoals;  stationair onregelmatig lopen, inhouden bij verschillende toerentallen, hoger brandstofverbruik, extreem veel roken, enz. 3; het is noodzakelijk om problemen te voorkomen bij het uitlezen via een diagnoseprogramma van de garage. Moderne ECU's hebben meer functies gekregen dan het regelen van de injectie, de lucht/brandstof verhoudingen, het ontstekingstijdstip enz. Dit zijn de individuele auto-eigenschappen zoals; chassisnummer, productiedatum, automaat of handgeschakeld, opties (airco, cruisecontrole enz.) noodloopregeling, het opslaan van motorstoringen enz. deze moeten worden mee geprogrammeerd in de geoptimaliseerde versie om bij het uigelezen via een diagnoseprogramma onveranderd te blijven. Ook houden wij rekening met de wensen van de klant, wilt u de chiptuning gebruiken om makkelijker een caravan te trekken, verhogen wij het koppel extra. Wij houden ook rekening met hogere kilometerstanden.

De ECU geschiedenis en voordeel ....

De zeer snelle ontwikkeling van de technologie gedurende de laatste 3 decennia zien we ook in de auto-industrie. De automobielindustrie kent veel voordelen van de nieuwe technologieën, maar de eindgebruiker profiteert hier het meest van. Wij zien dit vooral bij de nieuwe auto's met goed presterende motoren, minder verbruik, betere besturing en verbeterde veiligheid. Vandaag de dag zijn de moderne auto's uitgerust met elektronisch motormanagement systemen, maakt het niet uit of het een monopoint injectie wat veel lijkt op een carburateur, het veel effectiever multipiont injectie of een directe ingespoten injectie met common-rail technologie is.

De belangrijkste ontwikkeling was natuurlijk de ECU (Engine Control Unit). Dit apparaat bestaat ​​vooral uit een of meer kleine microcomputers die verantwoordelijk zijn voor de regulering van de motor. De microcomputer heeft een programma (software) dat is opgeslagen in een geheugen (EPROM / Flash). De ECU is verantwoordelijk voor de gehele motoraansturing en de controles. Dit alles gebeurt met inachtneming van de huidige belasting en conditie van de motor in combinatie van het toerental en de omgevingsvariabelen (buiten temp., Luchtdichtheid, motor temp., ...). Dit alles is mogelijk door de gegevens van vele sensoren te verzamelen zoals druk, temperatuur, toerental, snelheid en hoeveelheid lucht met een zeer hoge precisie. Vervolgens leest de ECU de opgeslagen waarden van de vooraf gedefinieerde mappen (kenvelden)  voor de injectie, ontsteking, laaddruk, lambda, ... Op deze wijze wordt er altijd het optimale ontstekingstijdstip en de optimale hoeveelheid brandstof in combinatie met de juiste laaddruk berekend.

Al deze gegevens worden geoptimaliseerd in het chiptuning proces. Dat betekent dat de map ( kenveld ) voor de injectie (bij benzine auto's ook ontsteking) en vuldruk (turbodruk) wordt gemeten en in combinatie met elkaar over het hele toerentalgebied wordt herberekend. Met een zeer gedetailleerd computer programma worden de herberekeningen gemaakt met betrekking tot alle benodigde mappen (kenvelden). Dit gebeurt op een manier die het maximaal mogelijke vermogen en koppel uit de motor haalt, terwijl de toleranties voor een lange levensduur van de motor nog steeds worden bewaard en een maximaal mogelijke brandstofbesparing wordt bereikt. Met dit alles in het achterhoofd, is een merkbare vermogenstoename en ook een sterkere koppel van de motor haalbaar. Een vermogen en koppel verbetering van 20-30% bij Turbo motoren, en 8-12% bij normale atmosferische motoren zijn realiseerbaar, verbetering voor de acceleratie, meer souplesse en een hogere topsnelheid. De motor zal wendbaarder en sterker zijn, terwijl de levensduur hetzelfde blijft als de af-fabriek motor.

Het belangrijkste doel bij normale benzine-auto's (zonder turbo) is de regulering van het maximaal mogelijke hoeveelheid aan brandstof. Aangezien de lucht / brandstof verhouding zeer precies moet zijn om de katalysator onberispelijk te laten werken. De hoeveelheid ingespoten brandstof is afhankelijk van de hoeveelheid lucht die beschikbaar is. Daarnaast moet het optimale ontstekingstijdstip worden bepaalt wanneer de samengeperste lucht / brandstofmengsel bij elkaar komt. Als het ontstekingstijdstip te laat is, zal het verbruik verhogen, als het te vroeg is begint de motor te pingen. Daarnaast heeft de ECU vele andere doeleinden, die niet wordt gewijzigd.

Bij moderne dieselmotoren wordt de hoeveelheid injectie berekend uit de hoeveelheid lucht, luchtdruk, buitentemperatuur, toerental en belasting. Dit is nodig om de emissie beperkingen te behouden. Bij turbodieselmotoren wordt de laaddruk van de Turbo berekend afhankelijk van het toerental. Al deze gegevens worden opgeslagen in eprom / Flash EEprom van een modern ECU. Het motormanagement (ECU) berekend afhankelijk van de hoeveelheid lucht ten opzichte van het toerental de benodigde hoeveelheid aan brandstof injectie.

 Voor wie is chiptuning geschikt ?

Heeft u als wens uw huidige auto meer trekkracht en vermogen te geven kunt u naar uw autodealer gaan om uw auto in te ruilen. Het tunen van uw huidige auto is een goed alternatief. Bullpower chiptuning kan uw auto voorzien van een tuning. Chiptuning is een softwarematig optimalisatie van het motorsoftware. Met als doel de auto meer kracht en souplesse te geven. Items als veiligheid en milieu blijven de stabiele factoren. Wij leveren geen standaard tuning, voor iedere auto wordt de chiptuning speciaal op maat gemaakt met behulp van onze rollentestbank. Ongeacht van welk merk staan wij garant voor het zorgvuldig tunen van Uw auto, personenauto, bedrijfsauto, camper, kampeerauto.