Bullpower Chiptuning actie.
Al vanaf € 298,00 Klik hier en lees verder
Tel: 0321 - 322 887
In de huidige auto's zowel benzine als diesel worden alle vitale functies van de motor gecontroleerd door de elektronische regeleenheid (ECU). De zogenaamde Electronic Control Unit ook wel motormanagement of motor regelapparaat genoemd. De ECU is doormiddel van stekkers aangesloten aan de motor om alle data te ontvangen, verwerken en de motor aan te sturen. De data voor de werking van de motor worden opgeslagen binnen in een EPROM of een processor (CHIP), een elektronische component van verschillende vormen en capaciteiten die zich in de ECU bevindt.
Er zijn drie verschillende methodes, hoe de software kan worden gelezen van de ECU en worden herschreven. (de chip, OBD-tuning en serieel/boot). De manier waarop de ECU kan worden gelezen, is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder de tool (systeem) die wordt gebruikt, het hardwaremodel (Computermerk en type) en zelfs dat de softwareversie die wordt gelezen. Een andere factor is het informatieniveau dat u uit het geheugen wilt halen, tot welke mapgebieden u toegang wilt hebben en of u een volledige back-up van het bestand wilt.
Methode 1; de chip (Eprom)
Alle data wordt verzameld door een of meerdere chips (eprom). Bij oudere ECU's is de eprom meestal in een voetje geplugd op de printplaat. Bij sommige ECU's is de eprom gesoldeerd op de printplaat. De originele eprom wordt voorzichtig verwijderd van de printplaat om deze te kunnen uitlezen. Na het aanpassen van de kenvelden kan de eprom weer terug geplaatst worden op de printplaat. Bij Bullpower wordt gesoldeerd met speciaal de-soldeerapparatuur. Deze methode van tuning is ouderwets en wordt ook niet veel meer toegepast. Bij de moderne auto's wordt de ECU uitgelezen zonder de chip te verwijderen.
Methode 2; OBD tuning
OBD lezen en schrijven is misschien wel de meest gebruikelijke en populaire tuningsmethode. Het heeft een revolutie teweeggebracht in de industrie door de toegankelijkheid van tuning beschikbaar te maken voor een breder publiek. OBD is de "on board diagnostic port" die wordt gebruikt om vanuit het voertuig toegang te krijgen tot de ECU. Het bevindt zich vaak onder het stuur of rond het dashboardkastje. Het is ontworpen om snelle en gemakkelijke foutdiagnose mogelijk te maken, wat monteurs helpt bij het vinden van problemen door de motorregeleenheid te scannen op codes. Bij sommige auto's worden de volledige gegevens gelezen via de OBD en bij andere is slechts een gedeeltelijke uitlezing mogelijk. In deze ECU is een flashgeheugen geïnstalleerd. Deze kunnen elektronisch worden gewist en opnieuw worden geprogrammeerd. De software wordt rechtstreeks via de oorspronkelijke diagnose-aansluiting (obd-poort) of via de stekkeraansluiting aan de computer zelf met een laptop uitgelezen en geprogrammeerd. Bij deze manier van tuning blijft de ECU in de auto. De ECU wordt uitgelezen zonder de chip te verwijderen er wordt dus niet meer aan de computer (ECU) gesoldeerd. Het resultaat is hetzelfde dan bij methode 1 en 3. Deze werkwijze is hetzelfde zoals deze door de fabrikant worden toegepast in de fabriek.
Methode 3; Boot lezen / schrijven (serieel)
Het lezen en schrijven via Boot is werk dat op buro/werbank wordt gedaan. Het ziet er misschien wel het meest technisch uit, omdat de ECU moet worden geopend en de pinnen rechtstreeks op de printplaat moeten worden aangesloten. De basisprincipes zijn hetzelfde als in de Bench-modus. Er wordt rechtstreeks verbinding met de verbindingspennen op de printplaat gemaakt. Om de beveiliging te omzeilen. Het volledige geheugen is te lezen en te schrijven. De Boot-modus is vaak de eerste optie die op de markt komt wanneer een nieuwe hardware-oplossing (ECU) wordt ontwikkeld, vaak is later het mogelijk om dezelfde auto / ECU te voorzien van een chiptuning via OBD.
Bench lezen / schrijven
Bench is de term die wordt gebruikt om een ECU uit de auto te halen en rechtstreeks aan te sluiten op de pinnen waarop het kabelboom van de auto normaal gesproken zou worden aangesloten. De voeding wordt op meerdere pinnen samen met een massa en andere vormen van communicatie zoals CAN+ en CAN- of KLine aangesloten direct op de stekker van de ECU. Dit wordt ook wel werken in servicemodus genoemd, omdat dit de methode is die wordt gebruikt door fabrikanten zoals Bosch.
Voor wie is chiptuning geschikt ?
Heeft u als wens uw huidige auto meer trekkracht en vermogen te geven kunt u naar uw autodealer gaan om uw auto in te ruilen. Het tunen van uw huidige auto is een goed alternatief. Bullpower chiptuning kan uw auto voorzien van een tuning. Chiptuning is een softwarematig optimalisatie van het motorsoftware. Met als doel de auto meer kracht en souplesse te geven. Items als veiligheid en milieu blijven de stabiele factoren. Wij leveren geen standaard tuning, voor iedere auto wordt de chiptuning speciaal op maat gemaakt met behulp van onze rollentestbank. Ongeacht van welk merk staan wij garant voor het zorgvuldig tunen van Uw auto, personenauto, bedrijfsauto, camper, kampeerauto.